Gemeente Amsterdam heeft broertje dood aan vrijheid van meningsuiting

Safoan Mokhtari (35) is sinds januari 2018 werkzaam voor de gemeente Amsterdam. Aanvankelijk als Klantmanager Team Entree, voor statushouders, die hij in Vinex-wijk Amsterdam-IJburg welkom heette met ’broeders’ en vrijwel direct naar de moskee begeleidde.  Juni 2018 werd Mokhtari aangesteld als Gebiedsmakelaar. Sinds januari 2019 is Mokhtari werkzaam als projectleider Jeugd & Veiligheid voor de gemeente Amsterdam in stadsdeel Zuidoost.

Mokhtari kende mij eerder dan ik hem. In het voorjaar van 2016 sprak hij me aan, zittend op een terras in de haven van IJburg. Bij die gelegenheid vroeg hij me naar mijn blog over moskee IJburg, dat ik in juli 2014 naar aanleiding van het uitroepen van Islamitische Staat (IS) had geschreven. Ik vond dat vreemd. Wat was zijn belang?

Eerder was hij vanuit achterstandswijk Amsterdam Geuzenveld naar IJburg verhuisd. In zijn oude wijk was hij bevriend geraakt met de huidige burgemeester van Arnhem, Ahmed Marcouch, indertijd stadsdeelvoorzitter Nieuw-West, die hem in IJburg veelvuldig bezocht en met wie hij hier evenementen organiseerde. Mokhtari was jongerenwerker, betrokken bij moskee IJburg en voor het bestuur ervan gevraagd. Bij de opening van het nieuwe jeugdhonk IJtopia in IJburg was op zijn initiatief moskee IJburg prominent aanwezig. Sinds die eerste keer in de haven sprak hij me vaker aan op mijn blogs. Zelfs belde hij me thuis over de inhoud van een ervan.

Nadat Mokhtari mij op 15 juli 2017 op Twitter radicaal en een lone wolf had genoemd vanwege mijn stem op Geert Wilders, Partij Voor de Vrijheid (PVV), stuitte ik een dag later op een afbeelding van hem als Arabische strijder, die hij op zijn Facebook-pagina had geplaatst. Bij de afbeelding, van 14 juli 2014, met 52 likes waaronder een van hemzelf, ofwel twee weken nadat IS was uitgeroepen, gaf hij een verklaring voor zijn artiestennaam K.A.M.I.-K.A.Z.I.: Kroon Arabieren Mits Islamitisch-Kogels Aan Zionistische Infiltranten. Ik schreef er een blog over, ‘Jongerenwerker IJburg koestert radicaal gedachtegoed‘, waarna ik het Parool inseinde (zonder resultaat) en de politiek. Even later werd deze afbeelding door hem verwijderd. Ik deed vergeefs een melding bij het Centrum Informatie Documentatie Israël (CIDI).

Vanaf zijn ontmaskering op Facebook in juli 2017 als radicale in plaats van gematigde moslim, welk beeld hij graag van zichzelf ophangt, ben ik hem met zijn alias blijven ‘achtervolgen’. Telkens als hij op de foto ging met een hoogwaardigheidsbekleder, wethouder of stadsdeelvoorzitter, confronteerde ik diegene op Twitter met de ware Mokhtari. Iets wat hem kennelijk niet goed van pas kwam bij zijn carrière. Op Twitter beschuldigde hij me in juli 2017 van ‘valsheden’ die ik zou verspreiden. Welke dat waren, gaf hij niet aan. Het lukte hem niet om mij de mond te snoeren. Ik werd op Twitter er anoniem van beschuldigd dat ik in IJburg kinderen fotografeerde en stalkte.

Juli 2018 ontving ik een brief van zijn advocaat met het verzoek mijn uitingen over hem op Twitter en in mijn blogs te staken/verwijderen op straffe van een hoge dwangsom. Dit omdat ik me schuldig zou maken aan smaadschrift/belediging/laster. Aanvankelijk schrok ik hiervan. Maar omdat ik geen strafbaar feit had begaan, was ik geenszins van plan om aan zijn ‘verzoek’ te voldoen en dat heb ik dan ook niet gedaan.

November 2018 viel er een brief van politie Amsterdam in de bus. Mokhtari had aangifte tegen me gedaan en ik was verdachte van smaadschrift/laster/belediging, strafbaar gesteld in art. 261, 262 en 266 van het Wetboek van Strafrecht. Mij werd gevraagd om voor verhoor te komen naar een politiebureau in de Bijlmer. Van vrienden hoorde ik hoe vreemd het is dat politie Amsterdam hiervan de aangifte had opgenomen, aangezien de politie volkomen overbelast is. En niet eens de tijd vrijmaakt voor echt ernstige zaken zoals verkrachting, mishandeling. Kennelijk had hij een politieambtenaar op een bureau in Amsterdam-Oost zo gek weten te krijgen ‘wat ik hem had aangedaan’ in een proces-verbaal te gieten.

Ik wist al wel dat Mokhtari erg geliefd was bij ambtenaren in Amsterdam-Oost. Ik was eerder gebeld door een ambtenaar die me op hoge toon tot de orde riep, omdat ik Mokhtari zwart zou maken met mijn tweets en blogs. Het was, vond hij, schandalig. Tijdens het rechercheverhoor, dat drie uur duurde, vertelde de rechercheur me dat twee amtenaren radicalisering en polarisatie van stadsdeel Amsterdam-Oost en politie Amsterdam, me in het proces-verbaal van aangifte ervan beschuldigden dat ik Mokhtari vals had beschuldigd van het ronselen voor de jihad. Daarvan had ik hem in het bewuste gesprek met deze radicaliseringsambtenaren en Mokhtari noch bij enige andere gelegenheid van beschuldigd! Wel had hij me tijdens dit gesprek verteld dat een lid van zijn band de Vespa Gang naar Syrië was afgereisd. Iets wat hij later weer stellig ontkende. Gelukkig was een vriend in IJburg bij het gesprek geweest en wilde hij voor me getuigen mocht het tot een rechtszaak komen.

Inmiddels, een jaar later, heeft de Officier van Justitie de zaak geseponeerd. Het door mijn gepleegde feit zou niet strafbaar zijn. Kennelijk was ik wel terecht als verdachte aangemerkt. Om die reden heb ik nu dan ook een aantekening in het justitieel documentatieregister, ofwel een strafblad!

Tijdens het gesprek met de OvJ vertelde hij me dat ik op de ‘rand van het toelaatbare’ had begeven met mijn tweets over Mokhtari. Ik had hem namelijk voor antizionist/antisemiet uitgemaakt. Aangezien Mokhtari van zijn uitlatingen geen afstand heeft genomen en mij daarentegen van het verspreiden van valsheden beschuldigt, lijkt me deze benaming nog steeds in de roos.

Intussen wordt ambtenaar Mokhtari door de gemeente Amsterdam gesteund. Hem wordt in tegenstelling tot mij geen strobreed in de weg gelegd. Mokhtari is een ambtenaar die probeert critici de mond te snoeren en de vrijheid van meningsuiting voor hen te beperken. Is dat niet wat er in islamitische landen gebeurt? Hij is een radicale islamiet die zich via de goedgelovige gemeente Amsterdam een positie in het openbaar bestuur wil verwerven. Is dit niet de methode van de moslimbroederschap? De gemeente heeft kennelijk een broertje dood aan de vrijheid van meningsuiting als een islamitische ambtenaar deze probeert te beperken. Het begin van de islamisering van Amsterdam.

Amsterdam-IJburg, 5 januari 2020

Geef een reactie