Het is stil in de pas geopende Albert Heijn. De ingrijpende verbouwing van het betrekkelijk nieuwe filiaal heeft een week in beslag genomen. Het is de tweede verbouwing alweer sinds de opening in 2006. Kosten noch moeite zijn gespaard om de gunst van de kapitaalkrachtige bewoners te herwinnen en ze opnieuw naar het in diskrediet geraakte winkelcentrum van de vinexwijk te krijgen. Het lijkt nog niet te willen lukken. De rijen bij de kassa’s zijn als vanouds kort met minder kapitaalkrachtige bewoners. Bij de bloemen staat een indrukwekkende beveiliger. De nieuwe zelfscanafdeling trekt geen klanten.
Het weer is op z’n IJburgs koud; er waait een gure wind. De hoge bebouwing werkt als een trechter als we naar de zaterdagmarkt op het Joris Ivensplein lopen. Er wordt gemopperd door klanten en kraamhouders over de locatie die vergeleken bij de eerdere locatie aan de haven veel minder aantrekkelijk is, over het gebrek aan publiek, het weer. Het gesubsidieerde IJburg TV draait een dolenthousiast filmpje om de ‘successen’ van de wijk te delen. De Marokkaanse hangjongeren hebben hun weg naar het winkelcentrum wel weer gevonden nu het mobiele steunpunt van de politie is verkast naar elders op het eiland. Een scène van december 2016, toen de markt nog aan de haven werd gehouden, dringt zich op. Terwijl we naar de markt bij de haven lopen, kijkt de marktmeester wanhopig naar de kluwen Marokkaanse jongeren die zich van niets of niemand iets lijken aan te trekken en de sfeer rond de markt verpesten. ‘Dit is IJburg,’ zeg ik. Bewoners aan de ‘goede kant’ van de IJburglaan lijken dit niet te willen weten. Maar aan de ‘slechte kant’ weet je wel beter. Dit probleem zal niet veel anders zijn op het Joris Ivensplein, waar de markt in januari 2017 heen zal verkassen.
De ondernemers in het winkelcentrum lijken evenmin blij met de nieuwe markt. Het zou een aanvullende markt zijn, maar deze markt is dat niet. Er staan kramen met bloemen, echte Volendammer-vis, met een keurslager, groente. Deze concurreren met de toch al noodlijdende ondernemers.
Op 25 februari opent een nieuw filiaal van de Action de deuren in het zieltogende winkelcentrum van de Amsterdamse vinexwijk. Wellicht dat deze prijsvechter de kapitaalkrachtige bewoners zal kunnen bekoren. Of anders de nieuwe (derde) drogist, met dure supplementen. Hoop doet leven.